Oud en modern Japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van martine zwijsen - WaarBenJij.nu Oud en modern Japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van martine zwijsen - WaarBenJij.nu

Oud en modern Japan

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg martine

04 December 2014 | Japan, Kyoto

Je zou denken dat als je in een hightech land als Japan verblijft je toch minstens een goed werkende Wi-Fi in het hostel zou moeten hebben.  Maar vanavond is niets minder waar.... En zo worden we teruggeworpen in de tijd. Een tijd zonder mobieltjes,  Skype,  whatsapp,  YouTube en alle andere vormen van entertainment waarbij Wi-Fi een eerste levensbehoefte is. Maar tja wat moet je dan gaan doen... met elkaar praten of een spelletje? Helaas geen optie, want lise ligt al heerlijk te slapen, dus moeten we heel stil zijn op onze kamer.
Gelukkig is er ook nog zoiets als een notebook op mijn telefoon en kan ik mijn telefoon alsnog gebruiken om een verslagje te schrijven voor het thuisfront.

Het is mooi om te zien hoe ze hier in Japan oude tradities en nieuwe snufjes met elkaar afwisselen. Zo sta je het ene moment tussen de traditionele geklede Japanse dames bij een eeuwenoude tempel te poseren en zit je het volgende moment op een hypermodern toilet met ingebouwd muziekje en diverse billenwasopties. Zo'n hightech snufje kwam me vandaag overigens heel goed van pas.  Want vandaag hadden we het plan opgevat om fietsen te huren en zo Kyoto te  gaan verkennen. Tot mijn grote genoegen stond er voor mij en Lise een prachtig nieuw elektrisch exemplaar te wachten. Helaas voor Frank moest hij het met een wat ouder en normaal model doen.... en zo gingen we op pad. Tempel bezoekje,  ritje langs de rivier,  heuveltje op, heuveltje af, wind tegen...geen probleem. Echt relax zo'n motortje!  Lise en ik vroegen ons onderweg wel steeds af waar Frank toch bleef

Ja Japan blijft ons verwonderen. Van auto's die boven op elkaar geparkeerd staan en benzinepompen die uit het plafond komen,  tot prachtig aangeklede geisha's die ons in kleine straatjes met eet- en theehuizen voorbij lopen. Gisteren hebben we tijdens een lange boswandeling minstens 1000 traptreden omhoog getrotseerd, om vervolgens bij te komen in een heus Japans badhuis. In het badhuis waren de mannen- en vrouwenafdelingen keurig gescheiden, precies zoals het hier hoort. En zo hebben Lise en ik ons ondergedompeld in het hete water van de hot spring aan de ene kant van het bamboemuurtje en vermaakte Frank zich aan de andere kant in zijn eentje. We kwamen er in ieder geval allemaal weer even schoon uit.

Nog twee dagen voordat we richting Taiwan vertrekken,  natuurlijk lekker bij de tijd met het vliegtuig,  maar nu eerst ouderwets slapen om energie op te doen voor wat nog komen gaat in Japan.

martine

Al vele jaren gaan Frank en ik met veel plezier op reis. We hebben samen al vele mooie, leuke en bijzondere plekken op onze aardbol mogen bezoeken. Sinds 4 jaar hebben we gezelschap gekregen van onze dochter Lise. Zij ontdekt de wereld op haar eigen manier en dat maak het reizen nog bijzonderder. Nu gaan we samen een nieuw avontuur tegemoet. Deze winter gaan we Japan, Taiwan, Australië en Maleisë onveilig maken. Dat vinden we spannend, maar we hebben er ook heel veel zin in. We hopen dat door het bijhouden van deze site we iedereen kunnen laten meegenieten van onze reis. groeten Martine

Actief sinds 30 Okt. 2014